Självledarskap och självkännedom genom beprövade metoder.
Genom korta stunder av uppmärksamhet med en icke-dömande attityd, kan elever lära sig metoder för att stå emot stress, lära sig självreglering och förbättra sina skolresultat.
Genom att dela upp övningarna i mindre delar blir de lättare att implementera i vardagen och på sikt skapa en ny vana som håller över tid.
Genom att dela upp övningarna i mindre delar blir de lättare att implementera i vardagen och på sikt skapa en ny vana som håller över tid.
Studier har visat att mindfulness är stressreducerande, koncentrationsstärkande och skapar bättre studiero i klassrummet.
I de svenska skolor som regelbundet tillämpat mindfulness har elever lärt sig metoder för att fokusera på en uppgift åt gången. De har fått bättre kompisrelationer samt gjort mer medvetna val, mindre styrda av känsloimpulser, ökad koncentration och uppmärksamhet, ökad arbetsro, sänkt stressnivå och förbättrade relationer.
I de svenska skolor som regelbundet tillämpat mindfulness har elever lärt sig metoder för att fokusera på en uppgift åt gången. De har fått bättre kompisrelationer samt gjort mer medvetna val, mindre styrda av känsloimpulser, ökad koncentration och uppmärksamhet, ökad arbetsro, sänkt stressnivå och förbättrade relationer.
Genom att dela upp övningen i mikrodelar är det lättare för eleven att utföra sin träning.
Eleven får stöd till planering, genom att lägga till korta övningar till redan existerande handlingar så som bortsa tänderna, slå på datorn etc. Det kan börja med något så lite som ett djupt andetag.
Social trygghet
Goda relationer mellan elever främjar trygghet och studiero
När eleverna känner gemenskap med varandra ökar chanserna till att de vågar samarbeta och göra sina röster hörda. Ett gott samarbete och en trygg lärmiljö kan främja studieron.
Goda relationer mellan elever främjar trygghet och studiero
När eleverna känner gemenskap med varandra ökar chanserna till att de vågar samarbeta och göra sina röster hörda. Ett gott samarbete och en trygg lärmiljö kan främja studieron.
Psykisk ohälsa
De senaste decennierna har det skett en ökning av psykisk ohälsa bland tonåringar i Sverige. Resultat från studien Skolbarns hälsovanor visar att upplevda psykosomatiska besvär är vanligare bland tonåringar som är stressade över skolarbetet. Sett över tid, så har andelen tonåringar som uppger att de är stressade över skolarbetet till stor del sammanfallit med utvecklingen av psykosomatiska besvär.
De senaste decennierna har det skett en ökning av psykisk ohälsa bland tonåringar i Sverige. Resultat från studien Skolbarns hälsovanor visar att upplevda psykosomatiska besvär är vanligare bland tonåringar som är stressade över skolarbetet. Sett över tid, så har andelen tonåringar som uppger att de är stressade över skolarbetet till stor del sammanfallit med utvecklingen av psykosomatiska besvär.
Forskning
Forskningen om mindfulnessbaserade metoder ökar ständigt. Cirka 16 500 artiklar har hittills publicerats i vetenskapliga tidskrifter varav hälften under de senaste tre åren. Cirka två vetenskapliga artiklar publiceras per dag.
Forskningen om mindfulnessbaserade metoder ökar ständigt. Cirka 16 500 artiklar har hittills publicerats i vetenskapliga tidskrifter varav hälften under de senaste tre åren. Cirka två vetenskapliga artiklar publiceras per dag.